Ny udgave af Udby Times bliver nu uddelt til alle i Udby.
Læs bla referat fra vandværksgeneralforsamling.
Læs også om affaldsindsamling på Møn på søndag 2. april.
http://www.vordingborg.in/musik-teater/11619-indsamling-af-skrald-2017-03-29
På generalforsamlingen for Udby og Omegns Vandværk lørdag 11. marts 2017 blev der afholdt afstemning om bestyrelsen skulle arbejde på at udarbejde et forslag til at sammenlægge Udby vandværk med Ulvshale vandværk.
Forslaget om sammenlægningsarbejdet blev stemt ned.
Desuden opstod der kampvalg til bestyrelsespost mellem Susanne Rosenild, som ønskede genvalg og modkandidat Kim Rasmussen.
Der blev afgivet flest stemmer for Kim Rasmussen.
Kom 11. marts og diskuter vandværkets fremtid
Alle ejere af huse i Udby, Ullemarke og Spejlsby har i denne uge modtaget en tyk hvid A4 kuvert i postkassen. Den kommer fra Udby og Omegns vandværk.
I år handler det ikke bare om en generalforsamling som sædvanligt.
Vandværksbestyrelsen beder jer om at stemme om bestyrelsen skal arbejde på et forslag til sammenlægning med Ulvshale vandværk.
Kom til generalforsamlingen og hør mere inden du afgiver din stemme.
GENERALFORSAMLINGEN FOREGÅR I MØNSHALLERNE LØRDAG 11. MARTS KL 10.
Udby Times seneste avis er fra december 2016
Der er sket ændringer i den måde i kan læse Udby Times på hjemmesiden her. For at holde udgifterne nede kan vi ikke have avisen liggende direkte på hjemmesiden. men i skal bruge det link der ligger på vores forside eller lige til højre for denne tekst.
venlig hilsen Udby Times
Flere kandidater til årets julehjerte efterlyses
Udby Times har netop modtaget et forslag til hvem fra Udby der skal have årets julehjerte.
Har du også forslag til hvem du synes skal modtage årets julehjerte for en indsats som har haft positiv betydning for Udby i årets løb?
Så skal du hurtigst muligt sende navnet og begrundelsen til Udby Times redaktion. Enten på mail til udbytimesinfo@gmail.com eller læg beskeden i postkassen på Udbyvej 11.
Næste Udby Times avis er i øjeblikket ved at blive færdig. Har du noget til avisen skal dette også hurtigst muligt indleveres samme sted.
venlig hilsen Udby Times
Udby Times har modtaget følgende info til landsbyens beboere:
Intim solnedgangs-koncert med Chris Poole & Kasper Søeborg Duo søndag den 30. oktober kl 16, Udbygade 38.
Måske hørte du os spille til Dragefestivalen på Møn i år? I Udbygade 38 er der en flot bindingsværksejendom fra 1875 med et stort åbent lokale på 1. sal, som normalt bliver brugt til meditationsaftener. Her vil vi holde en solnedgangs-koncert søndag eftermiddag kl.16 den 30.oktober, dagen hvor sommertiden slutter. Vi vil sammensætte et program for fløjte og guitar der afspejler årstidens indadvendthed. Entré: 50 kr. betales kontant eller med mobilPay ved døren.
Koncerten arrangeres i samarbejde med Bells of Mindfulness og er et Spil Dansk arrangement. Håber vi ses!
Infrastruktur meddelelser
VAND
Indenfor de næste dage vil vandværket komme ud og udføre den årlige aflæsning af alle vandmålere. Det vil være en hjælp hvis vandmålerbrønden er let tilgængelig.
INTERNETFORBINDELSE
Er du fra en af de hustande i området Stege-Udby-Ulvshale som ikke har fået fibernet lagt ind? Så læs i Ugebladet for Møn i denne uge på side 13. Der annonceres om mulighed for at ansøge om støtte i bredbåndspuljen. Kontakt Anette eller Tom hurtigst muligt inden 25. september på 27 32 10 22 eller 24 24 90 15 eller mail facit.fam@live.dk. Læs mere i Ugebladet for Møn.
I Udby er det Stig Carlsson, 23 70 07 52 som står som landsbyens kontakt til Fibia angående en løsning for de husstande som i første omgang ikke kom med på Fibias kabler.
Nogle husstande i Udby der ikke fik fibernet lagt ind har nu i stedet for fundet trådløse løsninger gennem teleselskaber.
NATURENS DAG I UDBY SKOV
I morgen søndag 11. september kl. 11-14 afholdes Naturens dag på Mosehældgårdspladsen ved shelterne i Udby skov. Indgang fra Trehøjevej. Eller gå fra Udby og ad grusstien fra Dirkvej eller Bodshøjvej, så kommer du forbi shelterpladsen. Se mere i Sydsjællands Tidende under kommunens blå sider.
venlig hilsen Udby Times
Vær opmærksom på at der kan opstå en mulig kort periode med uregelmæssig vand i hanerne her til morgen fra omkring kl. 9.
Udby og Omegns vandværk leverer nemlig fra i dag, efter en renovering på vandværket, igen eget vand til forbrugerne.
venlig hilsen Udby Times
Udby Times sommerudgave er nu tilgængelig til at læse på hjemmesiden www.udbytimes.dk
Udby er nu forbundet med Fibias netværk
Heldigvis fik Fibia løst problemet med forbindelsen til Udby allerede fredag den 24.6, kort efter sidste nyhedsbrev. Det betyder at alle der har fået indstalleret en fiberboks i huset kan nu få adgang til internet og evt. tv og telefoni, hvis man har bestilt det. Man skal bruge de koder man har modtaget i et brev fra Fibia for at logge ind første gang.
Har man spørgsmål kan man kontakte kundecenter på 70 29 24 44.
Stig Carlsson fra bylaug i Udby vil, ligesom lokalrådene på Møn og Vordingborg Kommune arbejde videre med sagen om de husstand bl.a. på Kirkemosevej, Toftevej og Hovedskov som ikke kom med på Fibias fibernet.
Udby Times på vej
Glæd jer til den næste Udby Times som sendes i trykken i morgen.
Manglende forbindelse til Fibia
En medarbejder fra Fibias kundecenter oplyste 23.6 at Fibia er i fuld gang med at finde og få løst problemet med forbindelsen til Udby, Ullemark og Spejlsby. En fra fra teknisk service har sagt at problemet skyldes en fejl i det teknikhus der forbinder vores og de to andre landsbyer til Fibias fibernetværk. Medarbejderen fra kundecenteret sagde at måske kommer det op at køre i morgen, men at hun ikke kan love det. Så vi skal være tålmodige lidt endnu. Og undre os over hvorfor der blev lovet en forbindelse i sidste uge og hvorfor vi ikke har hørt fra Fibia? Og sender Fibia mon et brev når forbindelsen er på plads? Ikke en særlig god kundeservice, og det var medarbejderen jeg talt med i dag enig om.
Venlig hilsen
Udby Times
Information fra bestyrelsen i Udby vandværk
Udby vandværks forbrugere får i øjeblikket leveret deres vand fra Hjertebjerg vandværk.
Først måtte vandværket have foretaget gravearbejde i forsyningsledningen ud mod Ullemarke, hvor en stor kalkprop blev fjernet og ledningen blev derefter gjort ren og tæt igen.
Pausen i øjeblikket med at levere fra Udby vandværk skyldes at der på vandværket har været problemer med elinstallationerne der kører pumperne. Der arbejdes i øjeblikket på at Udby vandværk igen kører optimalt og selv snarest kan levere vand til forbrugerne.
Fibernet i Udby - hvad sker der lige?
Der graves og graves, forhåbentlig til glæde for dem i Udby, som nu får fibernet.
Desværre vil Fibia ikke, som situationen er nu, medtage de yderste ejendomme på Kirkemosevej, Toftevej og Hovedskovvej. Mange af beboerne her har henvendt sig, men uden held. Fibia svarer at det bliver for dyrt at grave.
Stig Carlsson fra Udby arbejder videre med sagen og har løbende kontakt til Fibia. Stig gør opmærksom på at alle kan følge med på Fibias hjemmesidewww.fibia.dk/vestmøn
De tre lokalråd på Møn har også oplyst, at de er i gang med at kortlægge fibernet-udbredelsen. Så vil de sammen med Vordingborg kommune og forskellige udbydere prøve at finde løsninger for de ejendomme som ikke kom med på fibernettilslutningen. Der er ikke sat nogen tidsramme.
Husk DN Affaldsindsamling på søndag 17.april i Udby.
Vi mødes ved Wedeles Hus kl 11.
For at være sikker på at have kaffe, te, rundstykker og affaldssække nok, vil vi bede jer om at tilmelde jer ved at sende en sms med navn til 3051 9777 senest den 14. april.
Kæmpevindmøller, affaldssortering og referat fra Udby Landsbylaug generalforsamling
Kæmpevindmøller udsat indtil videre
På kommunalbestyrelsesmødet torsdag 31.3 blev det besluttet at afvente resultaterne af en national undersøgelse om mulig sundhedsfare inden planlægning af nye kæmpevindmøller i Vordingborg Kommune evt. fortsætter.
Se nærmere på http://www.sydtid.dk/vindm%C3%B8lleplan-lagt-d%C3%B8d-efter-intens-debat
Affaldsindsamling den 17. april
Søndag den 17. april 2016 kl 11 er det igen tid til landsindsamling af affald i naturen. Affaldsindsamlingen er DanmarksNaturfredningsforenings årlige indsamling af affald i naturen, hvor mange tusinde danskere frivilligt giver naturen en hånd. Og selvfølgelig skal vi være med i Udby!
Ligesom sidste år mødes vi i Wedeles Hus, Udbygade 4 søndag den 17. april kl. 11 til en kop kaffe og et rundstykke doneret af Udby Times. Så fordeler vi området og affaldssække. Efter en times indsamling, mødes vi igen i Wedeles Hus til afvejning af sække og affaldssortering.
For at være sikker på at have kaffe, te, rundstykker og affaldssække nok, vil vi bede jer om at tilmelde jer ved at sende en sms med navn til 3051 9777 senest den 14. april.
Vel mødt den 17. april kl. 11 i Wedeles Hus.
Udby Times har adskillige gange oplevet at borgere i Udby tror at Udby Times og Udby Landsbylaug er den samme gruppe . Det er det ikke.
Udby Times er en avis, der skrives af en redaktion af frivillige borgere fra landsbyen. Avisens redaktion tager også initiativ til andre aktiviteter i landsbyen.
Udby Landsbylaug er en forening bestående af betalende medlemmer fra landsbyen, med en årlig generalforsamling der vælger en bestyrelse. Foreningen har netop haft generalforsamling og bestyrelsen har tilsendt Udby Times nedenstående tekst.
Referat fra generalforsamling i Udby Landsbylaug
Generalforsamling Udby bylaug
17-3 2016
Dagsorden iflg vedtægter
Formanden byder velkommen, og forestå r valg af dirigent. Rene Sørensen foreslås og valgt.
Formandens beretning.
Endnu et år er gået, og Udby har det godt.
I vor lille forening er året gået stille af! Men der er da nogle ting at berette om.
År 2015 var året, hvor vi kunne fejre vores 10 års jubilæum. Et årti hvor, når vi tænker tilbage, trods alt har opnået en del ting, Blandt andet har vi fået styr på vore gadekær, 2 stk, som har kostet 20000,00 kr, hentet hos kommune og stat.
Gadekærene er på kontrakt med kommunen, hvor misvedligeholdelse kan betyde sløjfelse af kær.
Desuden har vi fået en byplads, som kan benyttes af alle.
Der er legetårn, boldmål og bænkesæt.
Hvert år er der plantet blomster og slået græs.
Jubilæet fejrede vi på bypladsen, hvor lauget var vært ved lidt smørrebrød og et par genstande, alt i alt en god dag med god stemning, og underholdning af Arnly. Der var mødt 38 op ( for lidt ) .
Vi er d.d. 47 medlemmer, mod 45 sidste år.
Fibernet er kommet til byen, det har givet nogle få problemer med yderkanterne da nogen er sprunget fra, men der arbejdes på sagen.
Vi har også været oppe at vende ang. Bump og hastighed på Udbygade, og iflg. Samtaler med Vordingborg kommune og politimesteren, er der ikke behov for bump, dermed er hastigheden 50 km.
Vi har investeret i et nyt telt 4x8 meter Teltet vil kunne lejes, mod at det opsættes i Udby, helst byplads og opsættes af lauget.
Så er vi på jagt efter en lille toiletvogn.
Vi er i år kommet nærmere TIMES, sådan at vi kan benytte deres medie til nyheder.
Vi har haft en dialog med Ullemarke og Spejlsby, om at afholde vores byfester sammen, så vi kan blive nogle flere, og dermed gøre festen større.
En tak til bestyrelsen og dem der har hjulpet i året.
Regnskab.
Formanden fremlagde regnskabet, som blev godkendt.
Kontingent.
Forsat 150,00 kr.
Forslag.
Ingen
Valg bestyrelse
Stig og Kaspar var på valg, og begge genvalgt.
Valg subleant
Søren Deulerean
Valg arkivar
Poul Petersen
Valg revisor
Charlotte Rasmussen
Formanden takker ordstyrer for god ro og orden
Med venlig hilsen
Stig
FIBIA kabelgravning
Nu er Fibia kommet til Udby og er igang med at grave kabler ned. Husk at flytte evt. parkerede biler etc. som kan stå i vejen for gravningen.
Vandværket afholder generalforsamling 19. marts kl 10
I morgen lørdag 19. marts 2016 kl 10.00 afholder Udby og Omegns Vandværk ordinær generalforsamling. Det sker på Hotel Møen, Storegade 13, 4780 Stege
Kom og hør om hvordan dit vandværk og dit drikkevand har det og stil spørgsmål til bestyrelsen.
Kæmpevindmøller i Vordingborg Kommune?
Kommunens Miljø- og teknikudvalg har både vindmøller og energiplan på dagsorden til udvalgsmødet 2. marts.
Du kan orientere dig yderligere om vindmøller og den kommunale proces på www.energistrategivordingborg.dk
Hvis du er imod kæmpevindmøller i Vordingborg kommune kan du underskrive og dele dette link her:
http://www.skrivunder.net/nej_til_store_vindmoller_i_vordingborg_kommune
Hvis du er for vindmøller på Møn findes der også en underskriftindsamling om det her:
http://www.skrivunder.net/vindmoellerpaamoen
Husk fællesspisning den 4. marts
OBS Få pladser tilbage. Ny deadline for tilmelding til fællesspisning er i morgen søndag 28.2 kl 17.
Denne gang foregår fællesspisning hos Pia og Ervin Ølholm, Udbyvej 3 fredag den 4. marts kl 18. Det koster 50 kr at være med og for det får man en hovedret, dessert og kaffe/te. Man medbringer egen drikkelse, service og bestik. Tilmelding er nødvendig og skal ske til Pia info@olholm.com eller sms på telefon 25531044 eller sms til Chris 30519777.
Udbys låne-loppe-og byttebørs
Som vi skrev om i sidste Udby Times, lanceres landsbyens nye facebookgruppe "Udbys låne-loppe-og byttebørs" i morgen 15.2. Her vil alle der tilmelder sig gruppen kunne dele, sælge, bytte og udlåne ting til hinanden. Allerede nu er der flere gode tilbud på siden. Vi håber at mange vil melde sig til og få glæde af initiativet. Er du i tvivl om noget angående facebookgruppen, hvordan du finder den eller melder dig til, kan du kontakte Chris eller Lizzie.
Husk fællesspisning den 4. marts
Denne gang foregår fællesspisning hos Pia og Ervin Ølholm, Udbyvej 3 fredag den 4. marts kl 18. Det koster 50 kr at være med og for det får man en hovedret, dessert og kaffe/te. Man medbringer egen drikkelse, service og bestik. Tilmelding er nødvendig og skal ske senest 3 dage før til Pia info@olholm.com eller sms på telefon 25531044 eller sms til Chris 30519777.
SÅ er Udby Times uddelt til alle i Udby OG Spejlsby OG Ullemarke denne gang grundet de fælles aktuelle emner om kæmpevindmøller og fibernetløsninger.
HUSK at der er Dialogmøde med politikere og lokalråd på torsdag 11.2 kl 19 på Thorsvang Samlermuseum. Kom og giv din mening til kende om bl.a. planen om kæmpevindmøller ved Spejlsby.
HUSK at du kan nå at deltage i underskriftindsamingen mod vindmøller ved Gammelsø Mose/Norfeld frem til på søndag 14.februar. Gå ind på
http://www.skrivunder.net/mod_vindmoller_ved_gammelso_mose__norfeld
Så er Udby Times februar 2016 udkommet elektronisk her på hjemmesiden.
Læs bla om underskriftindsamling mod vindmøller ved Spejlsby, fibernet, dialogmøde med politikere og meget andet.
Om nogle få dage vil papiravisen blive omdelt gratis til alle i landsbyen.