Udby Times videresender følgende info fra vandværket:
"Hej Forbruger af vand fra udbyvandværk
Vi kan oplyse at vi havde et ufrivilligt leveringstop af vand i går formiddags på ca 1 times varighed.
stoppet skyldes en defekt på en recirkulations pumpe i rent vandstanken, denne fejl bliver nu udbedret.
Vi beklager de gener som stoppet har haft for forbrugerene.
Fortsat god sommer.
Med venlig hilsen
Udby og omegn vandværk
Anders toft."
Midlertidigt vandstop fra vandværket. Der arbejdes på at få vand i hanerne igen, ifølge driftleder i løbet af ca 20 minutter.
Udby Times har modtaget følgende nyhedsbrev fra vandværket. OBS Desværre kan vi ikke udsende vedhæftede dokumenter, så rapporten med prøveresultat vises ikke her. Henvend jer til vandværket eller tilmeld jer vandværkets mailliste hvis I ønsker at se rapporten.
Udby den 2-5 2018
NYHEDSBREV TIL FORBRUGERE AF VAND FRA UDBY OG OMEGN VANDVÆRK.
Vi lægger ud med en glædelig nyhed. Den 4-4 fik vi taget vandprøver hos en forbruger, prøverne var fine og uden bemærkninger , samtidig fik vi taget en prøve på selve værket omkring et pesticid der hedder 1.2.4 triazol. Denne prøve var heldigvis negativ. ?
1.2.4. triazol er et stof som er i et sprøjtemiddel som bliver brugt til bekæmpelse af svamp, man har flere steder i landet fundet rester af dette stof langt nede i grundvandet , men altså heldigvis ikke hos Udby vandværk.
Prøve resultatet er vedhæftet.
Vi har også modtaget en ny prøveplan for de næste 4 år. Vi skal tage 6 forskellige prøver om året henholdsvis på værket og på ledningsnettet ude hos forbrugerne. Det er lidt flere end de lovpligtige men kommunen syntes det var en god ide at være lidt mere på forkant end loven tilsiger os. Det nye er at der skal tages en del prøver ude hos forbrugerne, hvor man før i tiden tog langt de fleste prøver på værket. Vi har fundet 4 forbruger på forskellige yder punkter på ledningsnettet som de næste 4 år skal fungere som prøveudtagningssted.
Den 17 Marts var der generalforsamling for værket på Thorsvangs alle, 27 var mødt frem denne sne fyldte lørdag, de havde en fin generalforsamling, som foregik i god ro og ordren, med Bjarne Groth som dirigent.
Casper Andersen udbygade blev valgt som nyt bestyrelses medlem efter at Bent Nielsen efter mange år i bestyrelsen valgte ikke at genopstille.
Under generalforsamlingen blev der ud over regnskab/budget og beretning talt om følgende :
Hvis man vil se prøveresultaterne på udtagne prøver kan man gå ind på en hjemmeside der hedder jupiter her ligge alle resultater flere år tilbage for alle vandværker.
Bestyrelsen skal undersøge hvilke muligheder/priser der er for at etablerer en kalkknusser på værket.
Der var spørgsmål om fjernaflæste vandmålere var noget vi var interesseret i. bestyrelsen tror vi ad åre bliver tilbudt disse fra Vordingborg forsyning.
Det blev foreslået at den nye el tavle, skal have etableret et lille ” luft overtryks anlæg” da tavlen derved vil have en længere levetid. Dette er igangsat.
I øvrigt kan jeg fortælle at den mail vi udsendte omkring et eventuel vandbrud, var et vandbrud og det var fundet 3 timer efter at mailen var rundsendt pga over vågne forbrugere TAK FOR HJÆLPEN.
Med venlig hilsen
Udby vandværk
Anders toft.
Deltag og få indflydelse på vandværkets generalforsamling
Fornylig modtog vi i vores postkasse det årlige brev fra vandværkets bestyrelse om vandværkets økonomi og drift og vandkvalitet.
Det er igen tid til den årlige generalforsamling og dermed også muligheden for at have dialog med hinanden og bestyrelsen om vandværket.
Hvis du ønsker at have mere indflydelse på dit vandværk og dets fremtid, så er det også nu du kan overveje om du vil stille op til bestyrelsesvalg.
Mød op på Thorsvang på lørdag 17. marts kl. 10.
hilsen Udby Times
Kære forbruger af Udby og omegns vandværk.
Så er vi klar med et nyhedsbrev fra vandværket, der er ikke sket så meget siden sidst vi meldte os.
Vi har holdt et bestyrelsesmøde som mest handlede om den forestående generalforsamling, som løber af stablen lørdag den 17-3 – 2018 se vedhæft.
Vandpasser Jørgen Gustav gav en orientering om værkets drift, og kunne fortælle at der er udskiftet nogle slidte styreventiler på skylleprogramet, den nye El tavle er nu helt færdig med opmærkning af de forskellige funktioner osv. De store beluftnings søjler er renset og der er skiftet ”tallerkner”, så alt er fintrent. En udluftnings motor er ”stået af” og skiftet.
Der er udtaget vandprøver på værket den 20-2. De var fine, nitrit indholdet som der ved sidste prøveudtagelse var en lille overskridelse på er nu langt under lovens grænseværdier, eneste lille overskridelse er på kimtal 22 c som er nogle ”kolde” bakterier og de har jo netop nu gode vækstbetingelser i denne tid, Det er selvfølgelig noget vi prøver at gøre noget ved, så vi også der kan komme under lovens grænse værdi. Men alt i alt stor ros til vandpasseren for det fine resultat.
Ud over denne mail vil du også modtage en indkaldelse til generalforsamlingen med posten.
Det er ikke alle forbrugere der er tilmeldt denne mailservice og vi er ikke sikker på postnord får omdelt alle indkaldelserne i denne uge pga. sneen så der vil også komme en annonce i ugeavisen næste torsdag, vi håber selvfølgelig mange vil møde op til generalforsamlingen.
Udby vandværk.
Så er den sidste nye Udby Times avis delt ud i postkasserne til alle i Udby.
Alle andre kan læse den online ved at klikke på linket til højre på avisens hjemmesides forside.
Desuden har Udby Times denne gang også uddelt en "Nabohjælp folder" fra Det Kriminalpræventive Råd i alle postkasser i Udby. Jo flere som tilmelder sig Nabohjælp jo bedre kan vi hjælpe hinanden med at forebygge indbrud og andet.
En lille juleudgave af Udby Times bliver i dag lagt i Udbys postkasser.
Udby Times ønsker alle en god og tryg jul
Læg din julehandel i Udby landsby!
Vi er så priviligerede at i selve Udby landsby findes der flere steder hvor du kan købe ind her i julemåneden.
Det kan være hos Henrik i Wedeles butik, Udbygade 2, hvor der sælges bla. juletræer, juleplanter og ting til julegaver. han har åbent hver dag mellem kl. 11-17.
Også hos Lizzie Holm på Udbygade 13 kan der køber gaver til juletiden, fx cremer, dukker, tasker. Ring i forvejen hvis du vil være sikker på at Lizzie er hjemme. Mobil 22347076
Også på Udbygade 40 hos Annelise 61307520 kan der gøres et godt juleloppekøb.
God julehandel til alle.
"Nabojulehjælp" i juleferietiden
Skal du også lidt væk i juleferien? I Udby er der naboer som hjælper hinanden med at se efter huset hvis de skal væk. Det kan være at holde øje med huset og evt. besøgende. Tømme postkassen. Det kan være at stille en bil i indkørslen eller lægge lidt affald i affaldsbeholderen. Er du måske også hjemme i nogle af juledagene? Måske vil din nabo være glad for et tilbud fra dig om "nabojulehjælp". Udover at få det godt af at hjælpe hinanden så kan vi også nyde at tage væk i juleferien uden bekymring om indbrud og hærværk.
julevenlig hilsen Udby Times
Drikkevand leveres igen fra Udby og Omegns Vandværk
Udby Times har modtaget følgende fra Udby Vandværks formand Anders Toft i eftermiddag:
"Nyt til forbrugerne af Udby og omegns vandværk.
Jeg kan med stor glæde oplyse at vi nu igen pumper vand ud til forbrugerne fra Udby vandværk.
Vi havde ved sidste prøveudtagning en ubetydelig overskridelse på kimtal 37 på 1. det betyder at vi på nær den ene er under grænseværdierne på alle udtagende prøver, og myndighederne har sagt god for at vi igen levere vand fra vores lille vandværk.
Med hensyn til vores tidligere leverandør Hjertebjerg vandværk, kan jeg oplyse at de har fundet cloridazon i den ene af deres boringer, som nu er lukket, de har endnu ikke fået svar på om grænseværdierne er overskredet på selve værket, de blander fra flere boringer.
Inden for de næste dage vil der blive lagt en seddel i jeres postkasse, med en mail adresse som man kan tilmelde sig , hvis man er interesseret i at modtage nyheder fra værket direkte på sin egen mail.
Med venlig hilsen
Udby og omegns vandværk
Anders toft."
venlig hilsen Udby Times
SÅ ER DER UDKOMMET ET NYT NUMMER AF UDBY TIMES.
Avisen Udby Times, oktober 2017 udgaven er omdelt i postkasserne i Udby.
Men alle kan læse avisen gratis på hjemmesiden her.
Og alle kan også på hjemmesiden www.udbytimes.dk tilmelde sig nyhedsbrevet som udsendes på mail hver gang der er aktuelle ting at formidle videre som angår Udby og dens beboere.
Denne gang opfordrer redaktionen folk til at donere et mindre eller større beløb til avisens aktiviteter. Pengene bruges bl.a. til trykudgifter, så avisen kan leveres gratis som papirudgave til alle i Udby.
Der kan doneres på mobilepay 25837127. Skriv UT donation i teksten ved overførsel.
Tryk på linket til venstre for denne tekst for at læse seneste avis.
venlig hilsen Udby Times redaktion.
SIDSTE NYE PÅ VANDVÆRKSSITUATIONEN I LANDSBYEN
Udby Times har modtaget følgende fra vandværkets formand Anders Toft.
Info til forbrugere af Udby vandværk.
Vi har nu modtaget svar på de vandprøver vi indsendte fra Udby vandværk.
Der er heldigvis IKKE fundet rester eller spor af sprøjtemidlet cloridazon i vores boringer, som der desværre er fundet i en del andre boringer rundt om i landet også i Vordingborg kommune.
Det bliver nu fast rutine at vi også tester for cloridazon når vi tager de fastlagte pesticide prøver.
Desværre må vi vente lidt med at åbne for udbyvandet da de indsendte prøver viste et for højt indhold af ammonium, og stadig for højt indhold af nitrit, det skyldes muligvis at vandet er blevet iltet for lidt, her var indholdet nemlig for lavt.
Vandværkspasser Jørgen gør alt hvad han kan, for at vandet igen bliver så ” rent” at vi kan levere det til jer forbrugere.
Jeg melder tilbage når der er nyt.
Med venlig hilsen.
Udby Vandværk.
Anders toft.
Stof til næste Udby Times?
Redaktionen arbejder nu på den næste avis.
Har du noget aktuelt til avisen så mail det til os senest 26.9 eller læg det i postkassen, Udbyvej 11 med afsender på.
venlig hilsen Udby Times
Redaktionen har modtaget følgende fra Naturstyrelsen, som beder os at give info videre gennem nyhedsbrevet her.
Her er en lille nyhed fra Naturstyrelsen vedr. skovhugst i Udby og Stege Skov:
Naturstyrelsen har stoppet skovningsmaskinerne med deres skovhugst i Udby Skov og Stege Skov. Det har regnet meget, og for at undgå køreskader på skovbund samt på stier og veje, er arbejdet udskudt.
Skovhugsten vil blive genoptaget, når jorden igen er kørefast.
Langs nogle af stierne og vejene gennem skoven, har skovningsmaskinen fjernet en del træer og buske, så stierne og vejene får mere lys. Så håber vi, at der bliver mere tørt at gå. Det vil også blive gjort i hundeskoven.
Rabatterne langs med stier og veje vil senere blive afpudset, så de fremstår uden stabbe fra de fældede træer og buske. For som det ser ud lige nu, er det ikke så kønt !
Vi håber fortsat på alles tålmodighed, mens arbejdet i skoven foregår. Og pas på maskinerne, når de arbejder i skoven.
Med venlig hilsen fra Naturstyrelsen
Med venlig hilsen
HC Gravesen
Skovfoged | Storstrøm
venlig hilsen Udby Times
Udby Times redaktion har spurgt vandværkets formand om opdatering på vandværkets situation.
Svaret fra Anders Toft 16. august er følgende:
"Med hensyn til Vandværket så får vi i øjeblikket vand fra Hjertebjeg vandværk. El tavlen er færdig ,og i disse dage er exergi ved at køre den ind. Vi tager vandprøver når værket har kørt en 10 dages tid med skylle programmet, efter aftale med Hanne fra kommunen, og der bliver selvfølgelig ikke åbnet for udbyvand hvis ikke prøverne er ok.
Vi håber selvfølgelig det bedste og vi snart drikker ”vores eget” gode vand igen."
Sidste chance for at se uddrag af Mathilde Falch koncerten og taler ved Udby Times 10 års jubilæum.
Gik du glip af Udby Times 10 års jubilæum?T V Møn som optog på dagen har flere gange sendt reportage fra Udby Times 10 års festlige jubilæumsdag i landsbyen. Sidste gang reportagen vises er på tirsdag 25. juli kl 22.00 på www.tv-moen.dk.
Vellykket jubilæumsfest
Redaktionsgruppen takker alle der deltog i Udby Times 10 års jubilæums festligheder i lørdags på Udbygade 13, enten som frivillige hjælpere eller som deltagere. En smuk og velsmagende lagkage, flot musik og gode taler. Vi bringer flere billeder fra dagen i næste Udby Times efter sommerferien.
TV Møn optog en del på dagen og vil bringe optagelserne på kanalen www.tv-moen.dk
Avisen Sjællandske kom også og bragte en flot artikel i Sjællandske om mandagen 26. juni.
Naturstyrelsen orienterer følgende gennem Udby Times
"I næste uge (uge 27) genstarter hugsten i Udby og Stege skove.
Især i den nordlige del af Udby Skov vil hugsten fortsætte, men også langs stierne i området, så der bliver bedre plads til at bevæge sig rundt.
Det kommer selvfølgelig til at se lidt voldsomt ud i første omgang, men naturen helbreder hurtigt de sår, der måtte opstå.
Vi satser på, at føret nu er bedre, så der ikke opstå de store skader på skovbunden.
Alle skovgæster opfordres til at holde sig på afstand af maskinerne. Og til at have tålmodighed med støj og andre forstyrrelser på jeres skovture.
Med venlig hilsen
HC Gravesen
Skovfoged | Storstrøm"
Vi ønsker alle en god sommerferie!
venlig hilsen Udby Times
Jubilæumsarangement i Udby i morgen kl 14.30-17.30
Så er der kun få timer til at Udby Times i morgen kl 14-30-17.30 på Udbygade 13, indbyder alle i og udenfor landsbyen til at komme til stort jubilæumsarrangement for 10 året for Udby Times. Musik og kage/kaffe er gratis. Se Ugebladet for Møn og Sydsjællands Tidende for program.
Sidste nyt om Udby og Omegns vandværk
Udby Times har bedt vandværkets bestyrelse om en opdatering på vandværkets situation og har i dag modtaget følgende fra bestyrelsesformand Anders Toft.
Nyt fra Udbyvandværk.
El firmaet som skal opsætte den nye el tavle på værket, som var lovet færdig og opsat i denne uge 25 har igen udsat datoen for færdiggørelsen. Nu er den lovet færdig i uge 28.
Bestyrelsen føler sig i den grad svigtet af leverandøren, og tager nu skridt til en plan B hvis den næste deadline ikke overholdes.
Selve udskiftningen af el tavlen skulle ikke give nogen gener for forbrugerne, under opsætningen og indkøring af samme vil vi få leveret vand fra Hjertebjerg vandværk.
Værket for udskiftet dækslet til ren vands tanken, da det gamle ikke overholder lovgivningen.
Næste gang der kommer post ud til alle forbrugere fra værket, vil det være muligt at tilmelde sig et ”nyhedsbrev”. Her vil bestyrelsen informere om eventuelle nyheder osv. Fra værket.
Vandværkspasser Jørgen Gustav har nu gennemført alle lovpligtige kurser.
Der er nu bestilt afhentning af nye vandprøver til mikrobiologisk analyse. Vi håber at have lokaliseret fejlen til den lille overskridelse af nitrit der var i de sidste prøver. Det var beluftningen af efterfiltret der ikke har været optimal, og filtret kunne derved ikke fjerne (omsætte) de sidste rester af nitrit. Om der skal yderligere ændringer til, vil de nye prøver vise , men vores rådgivningsfirma er fortrøstningsfulde og deres sidste interne prøver var fine.
Man er altid velkommen til at kontakte Jørgen Gustav 24675881 hvis man har nogle spørgsmål til værket.
Med venlig hilsen
Udby og omegn vandværk.
HUSK at sætte kryds i kalenderen 24.6 kl 14.30, hvor der bliver festlig komsammen med musik, kage, talere, hyggelig snak på Udbygade 13 i anledning af Udby Times 10 års jubilæum. Tag din nabo under armen og kom med og hils på de mennesker du deler landsby med.
I weekenden 27.5 er filmoptagelserne af livet i Udby startet.
Dette er en af de aktiviteter som gennemføres i anledning af at landsbyens avis Udby Times fylder 10 år i år.
I vil derfor kunne møde fotograf Morten Pihl rundt omkring i landsbyen med sit kamera i den næste tid.
Hvis I har ideer til noget som i synes at Morten kan komme og optage, så er I velkomne til at sende en mail til Udby Times, udbytimes@gmail.com
Festlige jubilæumshilsener fra Udby Times redaktion
Husk at der er Sankt Hans aften med lille bål og fællesspisning for dem i landsbyen som har lyst til det.
Vi mødes ved Udby Skovs shelterplads på Mosehældgårdspladsen.
Kør ad Dirkvej fra Udbygade, drej til højre ad Trehøjevej, nogle hundrede meter længere fremme ser du indgangen til Mosehældgårdspladsen.
Udby Times sørger for bål til at grille mad på.
Husk at medbringe mad og drikke og noget at sidde på.
Tilmed dig meget gerne til Annelise på 61307520, så vi kan være forberedt så godt som muligt på at få en god aften sammen.
MATHILDE FALCH HOLDER KONCERT TIL ARRANGEMENTET I UDBY 24. JUNI!
Så er endnu en brik faldet på plads i forberedelserne til 10 års jubilæumsarrangementet i udby. Vi er glade for at kunne få Mathilde Falch, opvokset i Vordingborg Kommune til at komme til os på denne dag og dele af hendes talent til os alle.
HUSK at skrive det i kalenderen! Det sker 24. juni kl 14.30-17.30.
Og der bliver desuden taler, jubilæumslagkage, smagsprøver fra Udby skov og levende musik fra Udbyborgere og meget andet.