23. August 2021
Vandværksgeneralforsamling på lørdag
Udby og Omegns vandværk afholder generalforsamling på lørdag 28. august kl. 10.00.
Det sker på Thorsvang Samlermuseum, Thorsvangs Alle 7, 4780 Stege
Se mere på www.udbysvand.dk
Byfest i Udby- tilmelding senest 1. september
Der er blevet husstandsomdelt en invitation til årets byfest i Udby.
Det sker søndag 12. september kl. 13 i Povl og Ellys have på Udbygade 23.
Der skal betales for smørrebrød ved tilmelding til Elly på 55815730 eller Grethe på 22306984.
venlig hilsen Udby Times
Nu er den digitale udgave af Udby Times lagt på den nye hjemmeside.
Sommerudgaven af Udby Times i papirform er for længst delt ud i alle postkasser.
Vandværkets formand Anders Toft fortæller til Udby Times at vandværkets generalforsamling afholdes 28. august kl 10 på Thorsvang i Lendemarke.
På udbysvand.dk kan man nu tilmelde sig et sms system så at man modtager en sms hvis vandværket vil informere forbrugerne om noget.
14. juli afholdes en guidet tur for alle i Hegnede Skov som ligger tæt på Udby. Det er kommunens naturvejleder Christina Kaaber- Bühler som guider. Hold øje i ugeavisen for Møn om tidspunkt og mødested.
22. januar 2021
Grusstierne i Udby Skov er ikke heste ridespor.
Allerede nu er det sidste lag lagt på de renoverede grusstier i Udby Skov stiforløbet. Og de er allerede taget i brug af gående, løbende, cyklende, hunde luftere, osv. Og også heste, hvilket efterlader dybe spor. Grusstiernes underlag er IKKE beregnet til vægten fra en hest. Derfor er det vigtigt at hesteryttere tager hensyn til bevarelsen af stien ved at lade de tunge dyr gå ved siden af stien.
Lad os alle passe på de nyrenoverede spor så de forbliver en hjælp på folks gåture i skoven i mange år fremad.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Udby Times avisen blev uddelt i Maj 2020 til alle postkasser. Efter en lang sommerferie i redaktionen ligger avisen nu også tilgængelig digitalt på vores hjemmeside www.udbytimes.dk.
På hjemmesiden kan tidligere aviser også læses i arkivet.
Vandværkets generalforsamling i marts 2020 blev aflyst grundet corona.
På vandværkets hjemmeside udbysvand.dk indkaldes der til generalforsamling lørdag 26. september 2020 kl 10.
AFLYSNING af Udby & Omegns Vandværks generalforsamling
Generalforsamlingen, som skulle have være afholdt den 28. marts 2020 er aflyst på ubestemt tid pga corona situationen.
Corona hjælpekorps i landsbyen- tilmeld dig nu!
Udby Times redaktion vil gerne opfordre folk her i landsbyen til at melde sig til et hjælpekorps, som kan hjælpe Udby borgere, der har brug for hjælp grundet coronasituationen.
Vi ved ikke hvordan denne corona-epidemi kommer til at udvikle sig og hvordan det vil ramme vores landsbys beboere.
Men der kan være landsbyborgere der er i de særlige risikogrupper (læs mere om det her), eller bliver syge, som nu eller de næste uger får brug for hjælp, fx indkøb af madvarer.
Al hjælp skal selvfølgelig foregå på en måde så vi passer på os selv og hinanden og altid overholder myndighedernes meldinger angående corona.
Hjælpekorpset kan kommunikere på to måder:
For dem der er på facebook: Gå ind på siden Udbys låne-loppe- og bytte børs og tilbyd dig som hjælper eller bed om konkret hjælp.
Du kan også fx ringe til konkrete naboer eller andre i landsbyen og tilbyde din hjælp eller selv bede om konkret hjælp.
Lad os passe på os selv og hinanden i en uforudsigelig og udfordrende tid.
venlig hilsen Udby Times redaktionen
Dagsorden, regnskab, budget, hvem er på valg og andre info findes på vandværkets hjemmeside https://www.udbysvand.dk/ Bemærk at der kun bliver indkaldt på vandværkets egen hjemmeside og via en annonce i denne uge i Ugebladet for Møn. Man får ikke længere indkaldelsen og andre dokumenter angående generalforsamlingen tilsendt med posten.
Mød endelig op og vær med til at bidrage med din mening, ris, ros og gode ideer. I år vil bestyrelsen bl.a. fortælle forbrugerne om fremtidssikring af Udby Vandværk.
Drop giften i haven
Og vær med til at spare grundvand, natur og dig selv for påvirkning fra sprøjtegift. I 2017 blev der i Danmark solgt 20 tons gift mod ukrudt og skadedyr til brug i de danske private haver! Initiativet ’Giftfri Have’ vil hjælpe haveejere med at droppe giften i deres have. Få konkrete råd om, hvordan du passer og plejer din have uden gift på hjemmesiden https://www.giftfri-have.dk/
Udby Times på vej i trykken
Der er en ny Udby Times på vej. Har du ideer eller billeder til den kommende avis, vil vi gerne modtage dem inden den 16. marts. Send mail til udbytimesinfo@gmail.com
Skab til hjertestarter.
Er der nogen der vil skrive en ansøgning sammen med Susanne Rosenild for at få opsat et isoleret skab til hjertestarteren ved Wedeles Hus? kontakt Susanne på tlf 25837127
Skraldekorps får udstyr
I september udgave af Udby Times skrev vi en artikel om det nye skraldekorps i Vordingborg Kommune som også nogle Udby borgere er medlemmer af. Vi skrev at det var muligt at hente gratis indsamlings poser på kommune kontoret i Langebæk. Det vist sig at være lidt for tidligt. For det er formentlig først i februar at man kan afhente poser og veste gratis på borgerservice i de 3 købsstæder, hvis man kan vise man er medlem af facebookgruppen "Frivilligt affaldskorps i Vordingborg kommune". Poserne vil blive afhentet sammen med restaffald på ens egen matrikel. Der vil være logo på vestene, så folk kan se hvem man er og hvorfor man samler affald.
Forslag til vandværkets generalforsamling
HUSK at sidste frist for forslag til vandværkets generalforsamling er 31. januar.
I skal indsende forslaget til andersbax63@gmail.com
venlig hilsen redaktionen for udby Times
Så er den sidste nye Udby Times uddelt i alle postkasser i Udby-
OBS Husk at forslag til vandværkets næste generalforsamling skal indleveres til vandværkets bestyrelse inden 31. januar. Se på www.udbysvand.dk for kontaktinfo.
Redaktionen ønsker Mona tillykke med årets julehjerte.
Redaktionen ønsker alle i Udby en glædelig jul og et godt nytår. Og tak for at I tager hensyn til dyrene i Udby når det bliver tid til at fejre nytår.
Udby Times redaktion er stolt over og glad for at avisen nu er registreret som Biosfæreambassadør. Det handler både om indhold i avisen og om de forskellige arrangementer som avisen har afholdt i samarbejde med folk i landsbyen.
Fremover vil avisen bære Biosfærelogoet.
Wedeles Hus åbner igen for salg fredag 25. oktober med flere nye varer, bla mospuder.
Filmen om Udbys liv og omgivelser er nu blevet færdig. Fotograf Morten Pihl har været vidt omkring i landsbyen og i naturen omkring landsbyen og det er der kommet en flot film ud af. med musik produceret af en Udbyborger. Se den på avisens hjemmeside www.udbytimes.dk
16 borgere fra Udby og Ullemarke var 30. september på et vellykket og spændende besøg hos Røddinge landsbys fælles pileanlæg. Røddinges aktive folk gav mange spændende oplysninger om deres proces og om deres økonomiske model og fortalte om hvordan anlægget fungerer i driften.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
En ny Udby Times er delt rundt i alle postkasser i Udby.
Avisen kan også læses på www.udbytimes.dk
Udflugt til Røddinge pilerensningsanlæg
Fredag den 2. august, kl. 18,30, har du/ I mulighed for at høre om og se Røddinge pilerensningsanlæg. Der vil blive mulighed for spørgsmål, da nogle af anlæggets ophavsfolk vil vise os stedet. De vil også fortælle om, hvordan de har finansieret projektet og hvordan de har sørget for at alle der ønskede at være med havde råd.
Adressen er Røddingevej 56, hold ved rabatten. Lad os evt .arrangere samkørsel. I tilfælde af regnvejr mødes vi i " Håbet" forsamlingshus.
Tilmelding til Mona , ring eller sms, 20373326, senest den 31. juli.
Baggrund for besøget
Der skal i følge kommunens spildevandsplan findes en løsning for Udbys spildevand efter 2024. Det er fordi næsten alle husstande i landsbyen udleder deres urensede spildevand ud i naturen efter en tur igennem trixtanken og det er ikke godt for naturen. Et alternativ til kommunal spildevandsrensning er at etablere fælles landsby pilerensningsanlæg ligesom i Rødding. Det kan være en billigere løsning på lang sigt, men kræver planlægning. Lad os blive klogere på og inspireret af hvordan Røddinge har taklet spildevandsudfordringen.
Udflugten er arrangeret af udbyborger Mona Nielsen.
Sidste nyt fra vandværket
Vandværksformanden har informeret Udby Times om at der ikke er fundet pesticid i den nyeste vandprøve. Det er stadig nødvendigt at vandværket behandler drikkevandet med UV lys for at vandkvaliteten er god nok til at vi forbrugere trygt kan drikke det. Følg med på vandværkets nye hjemmeside www.udbysvand.dk
Ved din nabo at hun kan få tilsendt nyhedsbrev på mail fra Udby Times?
Fortæl din nabo om at det er muligt at tilmelde sig Udby Times nyhedsbrev på www.udbytimes.dk
Så er en ny Udby Times trykt, omdelt og lagt på hjemmesiden.
God sommer!
Indsamling til hjertestarterbatterier er lykkedes!
Tak for den fælles indsats i landsbyen! Tak til alle som bidrog med små og store beløb til at nå målet på udgiften for at få batterierne for landsbyens hjertestarter udskiftet. Nu kan vi alle trygt vide at hjertestarteren hos Wedeles Hus fungerer hvis det pludselig gælder liv eller død.
Drikkevands nyt
Vandværket arbejder stadig på vandkvaliteten i vores drikkevand. Der arbejdes på en justering på værkets behandlingsanlæg for at at få balance i tallene. UV lyset er fortsat nødvendigt, men værdierne ser bedre ud. Der er den 13-5 også udtaget prøver på om vi har chlorothalonil-amidsulfonsyre i boringer eller på ledningsnettet. Det er det ”nye” pesticid som er fremme i alle medier i øjeblikket, vi har fået besked på at der går minimum 20 arbejdsdage før vi modtager svar, skriver bestyrelsens formand Anders Toft til Udby Times. Der arbejdes på at få opdateret information på vandværkets nye hjemmeside www.udbysvand.dk
Udflugt til landsby pilerensningsanlæg i Rødding
Mona Nielsen, Udbyvej 18 er ved at arrangere en rundvisning for Udby borgere i Røddinges fælles landsby pileanlæg som renser spildevandet fra ejendommene derude. Der bliver også mulighed for at stille spørgsmål til udførelsen og økonomien i deres projekt. Udflugten bliver i uge 36 og vi skriver når vi har en konkret dato.
Affalds opsamling på din daglige gåtur
Udby Times fik en henvendelse fra Majbritt, Udbyvej 48 som bad os om at skrive og opfordre folk til at tage en pose med for at samle affald langs vejene når de alligevel går tur gennem landsbyen.
Det gør hun selv på hendes daglige tur med hunden Buffas. Et fint initiativ.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Flere bidrag til hjertestarterbatterier nødvendigt og nu muligt på Mobilepay
Regningen på 3000 kr for de nye hjertestarterbatterier ,som kan betyde liv eller død i nødstilfælde, skal betales indenfor få dage og der mangler stadig penge.
Det er Henrik Wedele som har hjertestarteren hængende på sin landsbybutik Wedeles Hus, som har modtaget regningen. Men selvfølgelig er det da ikke ham som skal betale for at alle kan få adgang til en hjerteastarter.
Indsamlingen har givet nogle hundrede kroner, men det er nødvendigt at alle der kan bidrage til dette fælles gode gør det nu.
Derfor opgiver vi nu et mobilepay nummer til Udby Times. Så vil vores kasserer holde styr på indbetalingerne og videreformidle de indsamlede penge til at dække regningen.
Evt. overskydende penge vil blive gemt til om 5 år når batterierne igen skal udskiftes. Der er 64 modtagere på dette nyhedsbrev, så hvis i også lige snakker med jeres nabo så er rigtigt mange i landsbyen informeret og kan være med til at løfte denne fælles opgave.
Så, beslut dig lige nu hvad du kan bidrage med og send beløbet på Mobilepay til vores kasserer på 25 53 10 44.
PS HUSK arrangementet i morgen mandag 6. maj kl. 19 hos Lizzie og Johnny på Udbygade 13, om at gøre din have mereinsektvenlig.
Lizzie har lige fortalt at kagerne er bagt og der er pyntet op, og der er insektvenlige frø at købe og det hele er klar til en spændende aften med oplæg fra Kristian Graubæk, som ved rigtigt meget om insekter og deres levevis.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Red liv på flere måder
Udbys hjertestarter skal have nye batterier så den fortsat kan være klar til at redde liv hvis vi skulle få brug for det.
Udby Times beskrev i den nyeste avis hvorledes I i Udby kan bidrage til at indsamle pengene til at betale regningen. Vi skal nå 3000 kr. Derv er indbetalt 600 kr nu.
Pengebeløb, store som små, kan indbetales på Udby Times bankkonto i Møns Bank. Skriv hjertestarter når du indbetaler et bidrag på kontonummer 61401022126
Red liv i din have- kom til foredrag i Udby 6. maj
Det er forår i haven og mange er igang derude. Husk at lade noget af haven give plads til det vilde liv, fx ved at lade en kvasbunke ligge nede i hjørnet eller lade nogle af de vilde planter have deres eget voksested. Insekterne er afhængige af levesteder, gemmesteder og føde.
6. Maj kl. 19 på Udbygade 13 kommer naturhistoriker Kristian Graubæk og fortæller om hvordan du kan hjælpe de vilde insekter og andre smådyr i din have. Der kan købes kaffe og kage. Så kom op af sofaen og tag din nabo med til Udbygade 13.
venlig hilsen Udby Times
Udby Times er udkommet
Nu er Udby Times uddeltb til alle i landsbyen og er tilg;ngeligt p[ hjemmediden for alle andre ogsaa. Se fx referat fra vandvaerkets generalforsamling og foredrag 6. maj 2019 i landsbyen.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Vandværkets generalforsamling lørdag 23. marts
Kære Udbyborgere
Som I kan se i den postomdelte indkaldelse, er det i næste weekend 23. marts kl. 10 på Thorsvang at vandværkets årlige generalforsamling finder sted.
Vandværket som leverer vand i din vandhane er ejet af dig og mig, og vi kan derfor som medlemmer have indflydelse på vandværket. Den indflydelse kan du bla. udøve ved at møde op til generalforsamlingen og deltage gennem spørgsmål, diskussion og brug af din stemmeret.
Der er hvert år valg til bestyrelsen, og dermed mulighed for at stille op og blive valgt til en bestyrelsespost. Hvis bestyrelsens medlemmer vælges på grundlag af en større andel af stemmer fra vandværkets forbrugere er der større mulighed for at bestyrelsen afspejler sine medlemmers ønsker.
De sidste to år har henholdsvis omkring 50 personer og omkring 35 personer deltaget i vandværkets generalforsamling. Det er et usædvanligt stort fremmøde i forhold til de 2-4 medlemmer der i de sidste mange år ellers er dukket op. Hovedårsagen er, at vandværket de seneste år har haft udfordringer med driften af vandværket og problemer med vandkvaliteten. Udfordringer som bestyrelsen selvfølgelig arbejder på at klare.
Vær med til at tage ansvar for dit vand, nu og i fremtiden.
Mød op til generalforsamlingen, deltag i dialogen og brug din stemmeret.
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Gratis julegave i form af ny landsbyavis er lige udkommet
Redaktionen har færdiggjort og i dag fået den trykte udgave af årets sidste Udby Times december 2018 fra BORG´s trykkeri i Stege.
Så en julegave i form af den trykte avis er i gang med at blive delt ud til alles postkasser i landsbyen.
Desuden kan alle der ønsker det læse den digitale udgave af avisen på hjemmesiden www.udbytimes.dk
God jul og godt nytår til alle læsere
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Gør en god julehandel i Udby
Kære modtagere af Udby Times nyhedsbrev
Nu er det tid til at tænke på julegaverne og at komme i julestemning.
Tag afsted med det samme og besøg Udby!
Der kan handles juleting flere steder i vores landsby Udby.
Lige nu i dag kl 10 har julemarkedet hos Lizzie Holm på Udbygade 13 åbnet og der er åbent helt til kl.16. Her kan købes Lizzies sædvanlige høje kvalitet af både spiseligt og til kroppen og syede mirakler. I år udstiller og sælger kunstneren Helle Omel Hansen flotte billeder samme sted. Der kan købes julekaffe og fås masser af gratis julehygge.
Der findes også juleting hos Wedeles Hus på Udbygade 2 og du kan finde julelopper hos Annelise på Udbygade 40.
Udby Times ønsker alle en rigtig god julehandel i Udby.
PS sig det endelig videre til din nabo!!!
venlig hilsen redaktionen i Udby Times
Udby Vandværk dræber nu bakterier i drikkevandet ved hjælp af UV lys
Herunder kan du læse hvad vandværket har oplyst gennem mail om siden juli 2018:
6. september 2018 udsendte udby vandværk følgende information til de ca halvdelen af forbrugerne som har tilmeldt sig at modtage et nyhedsbrev fra vandværket:
#Udby den 6-9
Udby og omegn Vandværk.
Så er der et lille nyhedsbrev fra Udby værket. Vi starter med de sidste udtagne vandprøver, som er taget påselve værket. De ser rigtig fine ud, de bedste i meget lang tid ? som altid lidt for meget strontium ikkenoget vi kan gøre noget ved og en lille overskridelse 0,3 på NVOC ?? Vi har selvfølgelig spurgt eksperter omhvad vi kan gøre for at bringe NVOC de sidste 0,3 under grænseværdien, begge 2 siger at vi skal afvente ogse om det ikke er under grænseværdien næste gang der skal tages prøver for dette. Jeg har prøvet at findeud af hvad NVOC er, og kan læse mig frem til at det ikke er sundhedsskadeligt, men har indflydelse påblandt andet farven i vandet. Myndighederne karakteriserer overskridelsen som en bagatel.Stor ros til vandpasser Jørgen som har stor andel i de fine prøveresultater.De i sidste nyhedsbrev omtalte lovpligtige hygiejnezoner er nu blevet lavet dels med skilte materiale, ogplexiglas foran vandfiltre, så vi også der lever helt op til loven.Fejlen på den pumpe som forsagede vandstoppet den 17 juli er bragt i orden, og lige nu virker alt som detskal.Med venlig hilsen og rigtig god eftersommer.Anders toftUdby vandværk.Ps. Jeg vedhæfter prøveresultaterne jeg kan se de ikke er tilgængelige endnu på jupiter.
26. oktober sendte Udby Vandværk følgende information til de forbrugere som har tlmeldt sig en mailliste hos vandværket:
"Hej forbruger af Udby vandværk.
Efter en gang super gode vandprøver som jeg mailede om i sidst mail, er vi kommet ned på jorden igen.
De prøver som blev udtaget på værket for ca. 14 dage siden, viste et højt kim tal 37. det var 28.
Der er ingen grænseværdier mere for kim tal 37, men 5 var grænseværdien inden den blev fjernet, så 28 er jo for meget. Efter aftale med myndigheder og Danwatek blev for- og efterfilter skyllet ekstra 2 gange igennem og nye prøver blev sendt af sted.
Disse er nu analyseret og vi er ikke i mål endnu, kim tal 37 viste denne gang 20.
Danwatek kommer nu og renser "tallerken blæseren" dette sker så lidt før den planlagte rengøring af samme, som er en årlig handling, men det er det bedste bud på hvorfor kim tal stadig er lidt for høje.
Jørgen gør alt hvad der ham muligt, for at bringe tallene ned på vores gamle niveau igen, men vi må vente lidt på næste resultat, da værket skal kører mindst en uge efter rengøring inden nye prøver bliver udtaget.
De andre tal for prøverne kan jeg ikke give jer de er ikke kommet endnu.
Vi har repareret et vandbrud i Spejlsby efter en vågen forbruger gav et tip, tak,
vi er også blevet tippet om et muligt vandbrud i skoven, dette var dog vandhanen på brandtomten der var utæt , måleren er nu lukket og staten er underrettet, så de kan få lavet den igen.
Dette var alt for denne gang, jeg mailer tilbage når der er nyt.
Med venlig hilsen og rigtig god weekend.
Anders toft.
Udby og omegn vandværk.
15. november udsendte Udby vandværk en mail til de forbrugere der er tilmeidt vandværkets mailliste at der i dag mellem kl 8 og 10 ville være lukket ca. 1/2 time for vandet til vandværkets forbrugere.
16. november udsendte Udby og Omegns vandværks bestyrelsesformand Anders Toft oplysninger til den del af forbrugerne som har tilmeldt sig en mailliste for at få oplysninger om vandværket.
Nedenstående er teksten i mailen.
"Hej forbruger af Udbyvandværk.
Nu kender vi resultatet af de seneste vandprøver som er udtaget efter ”tallerken blæseren” er blevet rengjort. Det var ikke der fejlen var og prøverne er desværre blevet lidt dårligere, nu er kim tal 37 steget til 40.
Vi har nu taget en beslutning om at vi sætter u v lys på ledningsnettet på vandværket indtil vi har fundet ud af hvor fejlen til den lidt for høje bakteologi opstår.
Lige nu har vi ingen ide om hvor problemet er, men danwatek er selvfølgelig på banen og vi sætter vores lid til de finder en løsning så vi igen kan pille u v lyset fra.
U V lys er en slags rør der bliver oplyst med ultraviolet lys som dræber alt bakteologi i det vand som løber gennem røret.
Alt dette sker selvfølgelig efter aftale med de kommunale myndigheder.
For lige at slå fast, i har hele tiden kunnet og kan forsat roligt drikke udbyvand. Derfor mener vi, at det vi har gjort nu er udtryk for rettidig omhu.
Med venlig hilsen
Udby vandværk
Anders toft."